Inloggen

De Wadden Boerhaavewijk

preview
KiVa nieuwsbrief
KiVa Nieuwsbrief 25 mei 2021

Beste ouder(s) / verzorger(s),

 

Op onze school werken we in alle groepen met het programma KiVa.

KiVa is een preventief, schoolbreed programma, gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. Het programma zet in op positieve groepsvorming, zodat ieder kind met plezier naar school gaat. Een kind dat met plezier naar school gaat, zich gezien voelt en zich veilig voelt, ontwikkelt zich beter. Daarom besteden we veel tijd aan deze positieve groepsvorming. Naast Kiva gebruiken we hier ook Grip op de groep en onze levensbeschouwelijke methode Trefwoord voor.

Om u een kijkje te geven hoe dit in de praktijk eruit ziet en hoe kinderen dit ervaren, hebben we een speciale KiVa editie van de Maandagkrant samengesteld. Ik wens u namens het gehele Waddenteam veel leesplezier.

 

De reguliere Maandagkrant kunt u maandag 31 mei verwachten.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Nancy Donkers

 

SCO-T De Bron | KiVa

Groep 1/2A

In groep 1-2A beginnen we de dag zingend, soms met, soms zonder gitaar. Dit is gezellig en goed voor de sociaal emotionele ontwikkeling van onze kleuters.

We hebben aandacht voor het benoemen en uiten van de vier basisemoties: hoe kan je aan iemand zien hoe hij zich voelt en wat kan je doen als iemand verdrietig of boos is?

De instroomgroep heeft ook geschilderd hoe iemand eruitziet als iemand pijn heeft: de mond staat naar beneden en er kunnen tranen over de wangen lopen.

Ook hebben we de afgelopen weken geoefend met het 'voordoen aan elkaar' bijvoorbeeld bij het omkleden voor gym. Kan je een ander helpen bij het aantrekken van zijn trui door het even voor te doen en het niet van de ander over te nemen? Als dit lukte, gaven de kinderen elkaar een high five. Op het schoolplein hebben we spelletjes gedaan om het samenspelen te bevorderen: hinkelen, verlostikkertje, verstoppertje en Annemaria koekoek.

Verder weten we dat iedereen anders is en andere dingen kan.

Als we werken, zullen de knutselproducten er bij iedereen anders uitzien en dat mag, dat maakt het juist leuk!

Dit benoemen we ook en laten we aan elkaar zien.

Groep 1/2B

Voorbeeld van afbeelding

 

Het thema van deze week was: Vasthouden of loslaten.

Soms houd je iets heel stevig vast, omdat het je houvast geeft. Zoals een knuffel of je vader of moeder. Een kind laat los als het groot genoeg is om op eigen benen te staan. De vraag van deze week was: houd ik het vast of laat ik het los?

Iedere dag lezen we een verhaal, waarvan er een foto of tekening op het digibord verschijnt. Het kan een kinderverhaal zijn rondom het thema of een bijbelverhaal. Vaak ook een versje, spelletje of een activiteit. Wat zijn we blij met deze methode en wat leren we hier allemaal veel van! Als we een bijbelverhaal vertellen of voorlezen leggen we de kinderbijbel neer en steken we een led lichtje aan in de lantaren, zodat de kinderen goed het verschil weten tussen een gewoon verhaal en een bijbelverhaal. Tijdens het Pinksterfeest ervaart Petrus dat Jezus bij hem is in de windkracht die hem energie geeft.

 

Een stukje van een versje van afgelopen week:

Daar ga je...

Mini-stapjes, wiebel-wankel,

handjes aan de tafelrand.

Boem, gevallen, pruilen, opstaan!

Goed zo kleine Ferdinand!

 

Groep 1/2C

KIVA:

We doen 4 thema's per jaar.

Omdat we een instroomgroep zijn, waar nieuwe leerlingen bij komen, zijn we na de lock down weer begonnen met herhaling van de lessen uit thema 1: We willen graag een groep zijn, want dat is fijn!

We doen lessen als: Wat is fijn en niet fijn?

Wie zitten er allemaal bij ons in de groep?

Ook doen we spelletjes zoals: ga staan als..., voeten van de vloer (verschillende onderwerpen, bijv. zingen, buiten spelen enz. : ga staan bij deze voetstappen als je zingen niet leuk vindt, bij de volgende voetstappen als je zingen een beetje leuk vindt, daarna als je zingen heel leuk vindt en bij de laatste voetstappen als je niets liever doet dan zingen).

Dit ben ik en dat is... ( de bal naar elkaar overgooien).

De kinderen vinden deze lessen super leuk! Ze leren meer van elkaar en het voorkomt pestgedrag als je samen een groep vormt.

 

Trefwoord:

Op onze school werken we met de methode Trefwoord. Deze methode heeft ook een digitaal gedeelte. Daar vinden we de kalender en liedjes om te zingen.

We bekijken dan de kalender op het digibord, daar staat altijd een plaat op waar we met de kinderen over praten.

In Trefwoord staan liedjes, versjes, ervaringsverhalen en natuurlijk verhalen uit de Bijbel.

Elke periode heeft een ander thema: deze maand is het thema vasthouden en loslaten.

Het verhaal uit de Bijbel ging over Petrus die 12 vrienden wilde, er waren er nog maar 11 want Judas had Jezus verraden.

Het ervaringsverhaal ging van de week over niet kunnen spelen met een vriendje omdat hij ziek is. De kinderen vertelden ook graag hun ervaringen als ze een keer niet met een vriendje of vriendinnetje konden spelen en wat ze toen deden.

Heel leerzaam!

 

Groetjes van juf Caroline, juf Martine en de kinderen uit groep 1/2C.

Groep 3

In groep 3 vinden wij het belangrijk dat we leuk met elkaar omgaan. We zijn aardig voor elkaar en we helpen elkaar. Als er een keer ruzie is in de klas, dan praten we dat altijd weer snel uit.

We kunnen goed samenwerken - en spelen. Levend memory is ons favoriete spelletje.

We vinden het ook leuk om samen te zingen.

Groep 3 is een fijne klas!

 

Voorbeeld van afbeelding

Groep 4

In groep 4 werken we regelmatig aan 4 keer wijzer.

De kinderen zijn dan allemaal aan het werk rondom een thema, en iedereen doet wat anders.

Zo zoekt de één op de laptop informatie op over Mars, knutselt de ander zichzelf als astronaut in de ruimte, schrijft een derde alle planeten van ons zonnestelsel in de goede volgorde, en oefenen anderen samen een liedje over het heelal.

Aan het eind van de 'les' komt iedereen weer bijeen en mogen kinderen aan elkaar laten zien en vertellen wat ze gedaan hebben.

We hebben daarbij veel oog voor elkaar, geven elkaar tips en complimenten, en leren van elkaar.

Door op deze manier naar elkaar te kijken en te luisteren, zijn we in groep 4 erg bezig met elkaars sterke kanten, en met het feit dat iedereen anders is.

Een mooie manier van werken!

TOPP klas

SAMENWERKEN

In de toppklas werken we altijd heel veel samen. Samenwerken moet je leren. Om goed te oefenen met samenwerken hebben we met elkaar pannenkoeken gebakken. Die hebben we met de toppklas helemaal zelf gemaakt. Dat was superleuk om te doen. Het was ook superlekker.

Eerst moesten we precies genoeg melk in de maatbeker gieten. Toen deden we de pannenkoekenmix in een kom. Daar moesten we dan de eieren en melk erbij doen.

Toen gingen we mixen. Dat moest heel goed gebeuren, want anders komen er klontjes in de pannenkoeken. Toen gingen we bakken. Eerst een beetje boter in de pan en dan het beslag.

Als de pannenkoeken droog waren aan de bovenkant, moesten we ze omdraaien. We hebben met elkaar een mega stapel pannenkoeken gebakken en er heerlijk van gesmuld!

(De toppers van de toppklas)

Inline imageInline imageInline image

 

  

MEE-LOPERS WORDEN NEE-LOPERS!

In de toppklas houden we niet van pesten!!! Daarvoor is onze klas ook veeeeeel te gezellig!  We hebben het over meelopers gehad. Meelopers doen dat vaak omdat ze bang zijn dat ze zelf gepest worden. Om niet mee te lopen moet je heel sterk en moedig zijn, want nee zeggen is soms echt wel lastig. Als je het lastig vindt om nee te zeggen tegen pesten, kun je het wel aan juf of meester vertellen. Wij zeggen nee tegen mee (lopen)!

(Guustaa en Toby)

 

 

Inline image

 

 

 

Groep 5

hoi ik ben serkan

ik vind deze school heel leuk want er wordt niet gevochten en als er ruzies zijn gaat het 100% goed komen en de ruzies gaan niet door. ik ben naar deze school gekomen omdat ik gepest werdt. op de Waddenschool heb ik veel vrienden op mijn vorige school had ik maar 2 vrienden. De kinderen houden zich ook goed aan de regels waar ik blij om ben! we doen ook kiva dat is best leuk! en we lezen ook trefwoord en iedereen kan zichzelf ook zijn dat is best chill.

 

Ela: Ik vind het fijn dat iedereen in groep vijf zichzelf mag zijn en het is een fijne klas. ik vind het ook belangrijk dat de kinderen in de klas luisteren en aan de regels houden. het is een gezellige klas.

hoi ik ben fiene ik zit in groep 5 .in groep 5 helpen we elkaar en lossen we ruzie snel op. we lachen met elkaar en niet om elkaar. we zijn zuinig op de spulletjes in de klas. lachen is fijn uitlachen doet pijn. we vinden iedereen belangrijk. juf fleur is heel lief en juf judith ook. er is maar 1 iemand die praat zodat het luisteren beter gaat. we doen kiva met elkaar en trefwoord ook. en deze klas is een hele leuke en de allerliefste klas. we zijn aardig voor elkaar het hele jaar. iedereen is anders al ben je groot of klein je mag jezelf zijn. hij jij of zij iedereen hoort erbij.

 

hoi ik ben Juul ik vind het belangrijk dat iedereen aardig tegen elkaar doet en dat betekent bijvoorbeeld dat iemand iets wel leuk vind en dat vier mensen dat niet leuk vinden maar dat ene mens hoeft dan niet te veranderen van mening. ik vind het ook belangrijk dat iedereen zuinig doet met de spullen in de klas en ik hou niet van ruzie en dat soort dingen. maar dit is de allerleukste klas geen enkele klas is leuker.

 

hoi ik ben Finn het gaat goed. soms hebben we ruzie maar dat lossen we vrij snel weer op. het is fijn in de klas we hebben respect voor elkaar, we hebben het vaak gezellig ik heb nooit ruzie alleen soms met voetbal maar dat is zo opgelost en geen kinderen pesten. en ik vind het een leuke klas en we leren goed kiva.

Groep 6

Met KiVa leren wij…

..respect te hebben voor elkaar.

We hebben geleerd dat je het eens of oneens kan zijn met stellingen en we hebben ook geleerd wat groepsdruk is.

Umid

..aardig te zijn voor je klasgenoten en wat we ook hebben geleerd is om niemand buiten te sluiten.

Oumaira

..aardig tegen elkaar te zijn en we hebben respect voor elkaar en we hebben geleerd dat je je eigen mening mag hebben en iedereen mag meedoen met een spelletje en dus ook niet buitensluiten.

Reda

..respect te hebben voor elkaar. Ook moet je letten op je taalgebruik. Je mag ook niemand buitensluiten en we leren om je eigen mening te durven geven.

Elizabeth

..respect voor elkaar te hebben en aardig te zijn door je woorden te gebruiken.

Ivy

..respect te hebben voor elkaar. We hebben geleerd dat je je eigen mening mag hebben als iemand zegt ik wil dit, maar iemand anders wil wat anders dan is dat ook goed.

Angelina

..aardig te zijn voor een ander en respect te hebben. En het maakt niet uit hoe je bent, iedereen is anders. We hebben al best veel geleerd bijvoorbeeld wat groepsdruk is.

Nur

..dat je je mening mag geven maar wel aardig moet zijn voor elkaar.

We oefenen met toneelstukjes dat je op verschillende manieren iets kan vragen of zeggen.

Sjevy

..dat buitensluiten niet leuk is. Je kan er verdrietig van worden. Als je het zelf niet leuk vindt moet je het ook niet bij een ander doen.

Groep 6/7

In de klas gebruiken wij soms tijdens KIVA het kwaliteitenspel Iemand mag een kaartje pakken en dan lezen wij hardop wat er op het kaartje staat. Wij leggen dan uit wat het woord betekent dat op het kaartje staat. Dan kies je of de kwaliteit wel bij jou past of niet. Het kaartje hoeft niet bij je te passen want iedereen heeft andere kwaliteiten. Je leert zo hoe je klasgenoten zijn, wat hun kwaliteiten zijn. Je hoort ook wat andere kinderen bij jou vinden passen en daar leer je van. Soms mag je zelf kiezen. Maar wij geven soms ook de kaartjes aan iemand anders om te vertellen welke kwaliteit bij iemand vi

met klasgenoten, maar ook de verschillen. – Chanelle en Saar

 

Inline image

 

In de klas voeren wij ook klassengesprekken. Deze gesprekken gaan bijvoorbeeld over: vriendschappen, elkaar vertrouwen, een fijne klasgenoot of een veilige groep zijn.

Laatst hebben wij met elkaar besproken waarom wij een fijne groep zijn. Eerst hebben wij voor onszelf opgeschreven wat wij goed vinden gaan. Daarna hebben wij met de klas een wordweb gemaakt over een fijne groep. Daarop stonden allemaal punten waarover wij het eens zijn.

Wist je dat wij een fijne groep zijn, omdat…

*… wij met elkaar kunnen buitenspelen. – Azra

*… wij aardig en lief voor elkaar zijn. – Gökay en Chevano

*… wij eerlijk tegen elkaar zijn. – Julia

* … wij het gezellig kunnen hebben met elkaar. – Yunus en Levi

* … wij elkaar niet buitensluiten – Georgina

* … wij bijna geen ruzie hebben. Als wij dat wel hebben, dan praten wij dat met elkaar uit. – Michelle

* … wij elkaar helpen. – Annah

* … wij met elkaar kunnen samenwerken - Steff

Groep 7

zelfstandigheid. En met die zelfstandigheid komt ook verantwoordelijkheid. De kinderen kunnen dat steeds beter aan en genieten er ook van. Het zijn nu echte bovenbouwers van de basisschool geworden. De kinderen horen nu bij de oudsten van de school, over een jaar zijn ze weer de jongsten van hun nieuwe school.

 

Met sociaal emotionele ontwikkeling ben je eigenlijk elke dag bezig, formeel en informeel. Bij informeel moet je denken aan het voorbespreken van de pauzes, het evalueren van zelfstandig werken, bespreekbaar maken van onderlinge problemen. In talloze situaties in en rond de klas kinderen leren om te gaan met hun vrienden en vriendinnen in de klas, maar ook met de kinderen waar ze wat minder goed mee op kunnen schieten. In groep 7 van dit schooljaar kunnen we het meeste bespreekbaar maken en op die manier behapbaar voor de kinderen. Makkelijk is dat niet altijd met al die verschillende karakters en behoeften. Maar we werken er hard aan.

 

Formeel doet Trefwoord veel voor groep 7. Kortgeleden hadden we het nog over uiterlijk en spullen die je status als mens verhogen, of soms lijkt dat alleen maar zo. Bij kinderen gaat het bijna altijd over kleding, een bepaalde telefoon of spullen in de klas.

Van de buitenkant maakten we een stap naar de binnenkant. We werken dan aan ‘persoonlijkheid’ en goede en minder goede ‘karaktereigenschappen’. In Trefwoord worden deze onderwerpen gekoppeld aan Bijbelverhalen. Daarmee leren we dat je van God altijd een volgende kans krijgt en dat we die ook aan elkaar moeten geven.

 

Pesten komt dit schooljaar niet veel voor in groep 7. Ik vind dat de kinderen meestal goed met elkaar omgaan. Toch steekt één gevaar regelmatig de kop weer op en dat is het gebruik van Whatsapp door de meeste kinderen van groep 7. Vrienden en vriendinnen communiceren ook buiten schooltijd veel met elkaar op deze manier. Soms gaat het mis doordat kinderen groepen aanmaken en bepaalde kinderen buitensluiten. Of lelijke berichten sturen en die verwijderen zodra deze gelezen zijn door de ontvanger (blauwe vinkjes). Soms komen via via vreemden in de groepen en weten kinderen niet meer met wie ze aan het chatten zijn.

We praten er regelmatig over in de klas. Gelukkig checken veel ouders checken de sociale media van hun kinderen regelmatig zodat kinderen leren om goed om te gaan met deze manier van communiceren.

 

Rekenen, taal en spelling kunnen wij op school zelf meestal wel aan. Sociaal Emotionele ontwikkeling is een zaak van school én ouders. We trekken samen op om je kind een zo goed mogelijke start te bezorgen, straks als ze echt groot zijn.

 

Groeten van Meester Paul

Groep 8

Groep 8A

Leerlingen vertellen:

 

Wij vinden het superfijn in de klas. We hebben leuke vrienden en vriendinnen. En we gaan elke dag met plezier naar school. Er wordt niet gepest in onze klas en daar zijn we heel blij om. En als er wel gepest zou worden dan zouden we er zo tegen zijn. Trefwoord ging de laatste tijd over Pasen, Hemelvaart en oorlog. Meester Rick leest dit jaar boy 7 voor. Dat gaat over een jongen in een instituut en is zijn geheugen kwijtgeraakt. Wij vinden verder de leukste vakken VierKeerWijzer, toneel en beeldende vorming.

 

 

Ik vind het supergezellig, maar af en toe druk maar wel veel sfeer in de klas.

Er word niet gepest, maar wel soms gelogen tegen mij. Pestgedrag vind ik wel super erg. Ik begrijp het wel een beetje, want ik werd wel heel veel gepest vroeger, nu minder vaak.

Het leukste verhaal vond ik over Meester Jaap die juf voorlas. De leukste activiteiten en lessen de laatste tijd waren: Kraak de code, kiva buiten en spelen met een opdracht.

 

In de klas gaat het goed er is veel gelach en gebrul. Als we naar buiten gaat dat heel snel, want we willen spelen. Met mezelf gaat het goed in de klas en ik voel me op mijn gemak in de klas, dus dat is fijn. Voor de rest gaat het goed met mij en ben ik een blije jongen. Zover ik weet woord er niet gepest in de klas; althans dat hoop ik. Tref ging de laatste keer over dat God wil dat je een huis op zijn berg bouwt. Als je een huis op het zand bouwt en het gaat regenen dan stoort hij in. Het leukste verhaal in de klas vind ik Boy 7. Het is een spannend verhaal en daar hou ik van. Ik vind alles leuk in de klas (behalve spelling).

 

Groep 8B

Kiva is belangrijk op school. Dit vak is er zodat alle kinderen zich veilig voelen op school. Zo heb je elk jaar een vragenronde op de laptop over of je je veilig voelt op school en buiten schooltijd. Tijdens kiva bespreek hoe je je voelt op school met je leerkracht en los je ondertussen ruzies op tijdens leuke opdrachten

zoals: iedereen heeft een briefje op zijn tafel en daar worden dan complimenten opgeschreven over diegene

zoals: jij kan goed lezen,je gaat steeds vooruit met je spelling of je bent sportief. We hebben ook een andere leuke opdracht gedaan dat iedereen op een briefje dingen over zichzelf schrijft iets wat eigenlijk niemand in de klas weet. Dan gooit iedereen zijn propje in de lucht en dan pakken we omstebeurt een propje lezen wat er opstaat en dan mag je raden van wie het propje is.

Vertrouwenspersoon en KiVacoordinator
Wij hebben op school vertrouwenspersonen voor de leerlingen, voor ouders en voor leerkrachten.
Voor leerlingen zijn dit: Henriette Stokkel (groep 1 t/m3)
Laila Kountich (groep 4 t/m 6-7) 
Eva de Groote (groep 7 en 8).
Dit zijn de drie Intern Begeleiders (IB-ers). Zij zijn ook de KiVa coordinatoren.
Leerlingen kunnen hun verhaal kwijt en de IB-ers bieden een luisterend oor. Zij handelen vertrouwelijk en zorgvuldig.
Bij ernstige zorgen waarbij actie nodig is, zullen de IB-ers het kind en ouders op de hoogte stellen. 
Voorbeelden van verhalen waarmee het kind terecht kan zijn: pesten, bedreigingen, buitengesloten voelen, roddelen of bijvoorbeeld zorgen om wat dan ook. 
Mocht u hier vragen over hebben, neem gerust contact op met één van de IB-ers van links naar rechts op de foto: Henriette, Laila en Eva.
Voorbeeld van afbeelding